Historie

Her kan du læse om skolen næsten 50 årige historie

Skolens historie

Skjern Kristne Friskole blev oprettet i 1974 og flyttede ind i den nedlagte Lyager skole nord for Skjern. To år senere flyttede skolen til den nuværende adresse. Skolens første leder, Henning Sørensen, skrev i forbindelse med skolens jubilæum i 1999 om de første 25 år af skolens liv.

Det kan du læse her 

I 2024 holder skolen 50-års jubilæum. Her vil der blive lagt et tilsvarende skriv ud om de det spændende skoleliv på SKF fra 1999 – 2024.

Tilbageblik på de sidste ca. 25 år på SKF

Af Jan Risbjerg, viceskoleleder

De sidste 25 år på SKF har budt på mange dejlige hverdage med gode fællesskaber, god varierende undervisning på og udenfor skolens grund i den skønne natur, der omgiver os. Der er de glade dage, de svære dage og alt i alt har der været flest helt almindelige skoledage. Vi holder af hverdagene på SKF.

Gennem de seneste 25 år er der selvfølgelig sket mange ting derudover. Et lille tilbageblik og nogle refleksioner følger her og er helt for min regning.

På SKF er der hen over året arrangementer, der samler skolen og familierne. Det er fx julefesten med sang- og musikindslag samt krybbespillet med den efterhånden legendariske kulisse med døren ind til herberget, hvor der år efter år ikke er plads. Det er forårsfesterne med de forskellige skuespil inklusiv musik og musikalske indslag. Disse arrangementer er sammen med andet vigtige for fællesskabet og sammenhængskraften på SKF.

Nogle vil kunne huske den årlige familieidrætsdag, som var en lørdag. Her mødtes vi og dystede i alt fra atletik, støvlekast, fodbold på minibane, O-løb og meget mere. Derudover masser af sjove aktiviteter som brandvæsnets bidrag med masser af skum, de lejede  aktivitetsbaner, kæmpebordfodbold osv.

Mon ikke det årlige lodseddelsalg for mange står som en tilbagevendende aktivitet, der skulle klares med godt humør og en solid indsats fra børn og forældre. Gennem mange år var det udover at give en god sum penge også en del af skolens ansigt udad til. Lodseddelsalget var knyttet op på det årlige adventsmarked, der igen er fuld gang i. Det er et vigtigt aktiv for skolen.

Der er bygget til i flere omgange, og en af de vigtige er SFO’en og inden da udvidelsen med skolens hal. Før, vi fik hallen, havde vi en lille gymnastiksal svarende til to klasseværelser. Det var der, hvor der i dag er billedkunst, kopirum samt en del af personalerummet og med bad og omklædningsrum, hvor der i dag er depot og vådrum for billedkunst. En væsentlig opgradering med hallen. I en periode op til halbyggeriet nød vi godt af at kunne leje os ind i hallen hos vores gode nabo Dhe.

I begyndelsen af nullerne steg elevtallet og vi fik de første årgange med to spor. Det har naturligt krævet flere lærere og en af gevinsterne har været øget pædagogisk samarbejde mellem faglærerne på de enkelte årgange.

Sang og musik har gennem årene fyldt meget på SKF og gør det stadig. Der er meget godt fællesskab at hente derigennem. Sang og musik har altid været en væsentlig del af kirken, og derfor har det naturligt nok haft en naturlig plads på en kristen friskole som SKF. Derudover er det også en vigtig del i forbindelse med vores daglige morgensamling.

På SKF vil vi gerne være en aktiv del i opgaven med at skabe livsduelige mennesker ud af vores  elever, så de kan bidrage til det samfund, de er en del af. Synlige tegn på dette er fx de mange gange vores elever har deltaget i Ungdomsparlamentet, som er et tilbud Folketinget byder ud hver andet år. Derudover har mange elever i forbindelse med lejrskoler i København været ”Politikere for en dag” på Christiansborg inkl. rundvisning samme sted med politikere, som var villige til at bruge af deres tid til dette. Der har ikke været mange folketingsvalg, uden det har haft en tydelig plads på skolen med besøg af politikere til valgdebatter. Det gælder også deltagelse i de Skolevalg som Folketinget/statsministeren udskriver hver andet år.

Andre måder at lære at tage ansvar på er gennem deltagelse i elevråd, skolepatruljer, legepatrulje, MOT-inspirator, venskabsklasser og lignende.

Det er godt for en skole at være en del af lokalsamfundet. SKF har gennem årene deltaget i mange aktiviteter lokalt og regionalt gennem de lokale kirker, skolefodbold, -håndbold og -volley, samarbejde med Skjern Håndbold, skoleatletik, Skills, Musikskolen, plejehjemmene, virksomhedsbesøg og meget andet. En del af disse muligheder har kunnet lade sig gøre, fordi vi har haft rigtig mange forældre med stor villighed til at byde ind på den ene eller den anden måde.

Et af de spørgsmål, der ofte lyder på skolen, er, om vi ikke snart skal have Miniby/Fristad igen. Det er en jævnlig tilbagevendende emneuge, hvor skolen forvandles til et minisamfund med alt, hvad det indebærer af egen valuta, ledelse, mad, værksteder osv. Det har fået sit eget liv på SKF.

Emneuger, lejrskoler, ekskursioner af forskellig slags, læsenætter, fastelavnsfester med flotte udklædninger, idrætsdage, naturfagsfestival mm. har givet mange gode afbræk fra den almindelige hverdag.

Så er der Solveig. Hun kom, hun bed sig fast …og hun forsvandt igen. Hun kom fra Hvide Sande og var en stor sag. Det var en fantastik dag, da hun kom. Kæmpeblokvogne, kæmpekraner, mange benovede børn, forældre og ansatte… og et stor hul til at putte hende i. Solveig var en udrangeret fiskekutter, og der skulle straks laves et stort hul i skroget for at sikre, at hun ikke kom ud at sejle igen, selvom motor og meget andet var pillet ud. Det handlede om ophugningsstøtte. Solveig havde sin tid på SKF og har været grundlag for rigtig mange lege og aktiviteter. Til sidst kunne hun ikke klare mere og måtte bortskaffes.

Gennem de seneste 25 år har der været en udvikling på mange områder. Det gælder fx med hensyn til prøver og test. Der er her en styring udefra, vi som skole ikke kan gøre det store ved.  Min personlige oplevelse af det er, at det griber ind i vores friskolerettigheder, og det har vi gennem årene forsøgt at forholde os til. Et eksempel er, at vores alsidige valgfagsmodel har måttet lade livet, da der blev indført obligatoriske valgfag for 7.-8. årg. med en afsluttende prøve. Vi har forsøgt at skabe gode rammer for de valgfag, der nu udbydes, og det har givet mange af eleverne gode oplevelser, og de er blevet dygtige til deres fag. Vi ønsker fortsat at værne om vores muligheder som friskole.

Et andet område er indsatsen overfor de elever, der udfordres på den ene eller anden måde. For 25-30 år siden var der ikke megen fokus på ordblindhed, ADHD, autisme, sorg, angst osv., og mange børn fik ikke den hjælp, de kunne have haft glæde af. Vi havde som samfund og skole ikke den samme viden som i dag, men vi gjorde, hvad vi kunne. Den gang kunne vi ikke stave til AKT, ja måske heller ikke PPR.

I dag er det helt andre tilbud, der findes, og vi har gennem årene prioriteret indsatsen højt på vores skole. Det ses bl.a. gennem indsatsen for ordblinde, sorg-, angst- og skilsmissegrupper, et godt og solidt samarbejde med PPR omkring børn og unge med særlige behov, klassemøder, MAS og MOT-konceptet samt mange individuelle indsatser. Det er indsatser, vi  er glade for at have udviklet på, da vi kan se, det hjælper mange, og det ligger som en naturlig del af skolens værdigrundlag. Vi ønsker at være barnets bedste skole og give det enkelte barn den bedste skolehverdag.

Der er også noget, der ikke har forandret sig væsentligt. Det er fx vores daglige morgensamlinger på skolen. Det budskab, vi ønsker at videregive, at Gud elsker alle mennesker og vil frelse os gennem tro på Jesus, er det samme. Måden det præsenteres på har ændret sig under vejs. Det skal til, hvis budskabet til en hver tid skal være aktuelt.

Vigtigheden af at have et godt skole-/hjemsamarbejde har heller ikke ændret sig. Gennem de seneste 25 år har der været skiftende bestyrelser og forældreråd der senest er udvidet med et klasseråd. Gennem årene er det kendetegnende, at der på forskellig vis bliver lagt et stort arbejde fra forældrene i dette arbejde, og det har en kæmpe betydning for både børn og ansatte på SKF.

På SKF har vi som på andre skoler gennem årene haft fokus på det respektfulde fællesskab. De sidste ca. 20 år har vi arbejdet med MAS (MedAnSvarlighed). Nu er det i 0.-6. klasse. Hver klasse arbejder f.eks. med at definere sine egne mål og regler for en god hverdag. Det overordnede tema varierer fra år til år, og et tema kan fx være fællesskab eller et ordentligt sprog. De seneste år har vi arbejdet med konceptet MOT (Mod) i 7.-9. klasse. MOT skaber robuste unge, der har mod på livet, og har mod til at træffe egne valg, og som inkluderer alle.

Det var et lille tilbageblik og meget andet kunne være nævnt. På skolen er vi fyldt af taknemmelighed til Gud og mennesker for 50 år med SKF og de mange gode dage, oplevelser og resultater med børnene og samarbejdet med forældre, bestyrelser og kollegaer.